Crítica a "La noche sin tiempo"
per Lluís Mayench
Dramatúrgia: Laia Alsina, César Álvarez, Eric Balbás, Tania Cárdenas, Denise Duncan, Laura Mihón, Jeferson Palacios, Saeed Pezeshki, Salvador Sánchez, Johan Velandia. Coordinació dramatúrgica, metodologia i adaptació dramatúrgica a l'espai sonor: Alberto Tola. Composició, espai sonor i so: Carlos Gómez. Direcció: Pau Masaló Llorà. Interpretació: Cristina Arenas, William Arunategui, Catalina Calvo, Adrià Olay, Mar Pawlowsky, Laura Vila Kremer. Coordinació del projecte: Julio Álvarez. Direcció de producció: Ferran Murillo. Ajudant de producció: Andrés Santos. Fotografia del cartell: Moggy Amrani. Fotomuntatge: Pau Masaló. Fotografies: Joan Rey. Tantarantana, del 15 al 26 de juliol.
LA NOCHE SIN TIEMPO s'emmarca dins d’uns dels bucs insígnia del teatre Tantarantana que s’anomena el cicló. Es tracta d’una proposta de residència per grups de teatre emergents que fa més de 5 anys que funciona i que ens ha deixat descobrir petites grans joies.
 
En aquest cas, el Tantarantana fa un pas més enllà i ens trobem davant d’un “cicló internacional” on intervenen 10 dramaturgs i dramaturgues catalanes i de Bogotà. La peça es va estrenar l’any passat al barri de Palermo de la capital colombiana i ara es completa l’itercanvi al Raval de Barcelona. 

Es tracta d’una obra itinerant de més d’una hora. Al teatre et deixen un mp3 i, si ho necessites, uns auriculars i només t’has de deixar guiar. Cal dir que, malgrat el soroll dels cotxes i de la gent dels bars i les places, els auriculars que t’ofereixen et permeten gaudir de l’experiència al 100%. I, tot i que el recorregut no té cap mena de dificultat, en cas de desorientar-te també hi ha la possibilitat d’aturar-ho i cercar un mapa del recorregut a la seva pàgina web.

L’obra comença davant del Tantarantana i s’endinsa pel Raval. Una veu et demana que li deixis el seu cos per ajudar a explicar una història. Formalment la peça està dividida en dues parts: les transicions i la història. Les transicions estan totalment adaptades a Barcelona. La veu et va guiant pels carrers fent comentaris sobre l’arquitectura, les botigues, cartells… i ens serveix per anar d’un punt a un altre sense que la història avanci narrativament però mantenint un vincle amb el protagonista. A més a més. també hi ha un treball d’espai sonor en l’edició que fa que sentis sempre la ciutat. 

En canvi, les parts de la història sempre són en un espai estàtic. L’àudio et recomana seure per escoltar-les, ja que són una mica llargues. La ciutat actua com un simple decorat, un teló de fons que funciona perfectament però que alhora t’adones que podria ser a qualsevol barri empobrit del món (fruit d’haver estat gestada per ser representada en dos espais). Ens trobem davant d’una història polièdrica amb un protagonista central que t’utilitza per reconstruir-la. Gran part de l’interès és anar recollint els fragments de memòria per tal d’aconseguir dibuixar una línia de successos i acabar empatitzant amb el personatge (que alhora és qui t’està guiant). No vull explicar l’argument però hi trobem prostitució, drogues, assassinats… Escrits en un to de realisme màgic. 

Algunes de les càpsules funcionen millor que d’altres i sovint fan olor d’estructura: ara et presento el personatge, ara t’explico el conflicte… La interpretació dels actors no sempre està al mateix nivell i l’escriptura no sempre està equilibrada en termes de veus i narrador (suposo que és pel fet de ser una escriptura col·lectiva). També grinyola el fet de no fer referència a cap espai específic d’on et trobes. És a dir, camino cinc minuts per arribar a una plaça i el que se m’explica passa en un balcó. Entenc que és qualsevol balcó de la plaça però com poden ser tots els balcons al final tampoc no ho és cap. 

No obstant això, endinsar-se al barri i endinsar-se en la història és un plaer, haver triat el Raval és un gran encert i pot passar que les situacions quotidianes que s’esdevenen comparteixin protagonisme amb la història explicada. Això, lluny de fer nosa, l’enriqueix amb matisos irrepetibles.


Si t'ha agradat aquest article i vols seguir-nos, pots fer-ho a través de telegram


Share by: