olorar

o l'art d'aprendre a comunicar

per Núria Mañé i Pablo Ley


Amb el llibre Olora i parlaràs millor (Publicacions de l'Abadia de Montserrat), Gemma Reguant explica el mètode que ha creat i que aprofita l’olfacció de tal manera que produeix avantatges en la nostra veu i la seva expressivitat. Després de molts anys de comprovar els efectes del mètode en alumnes i en laboratoris d’investigació, l’autora n’ha volgut compartir amb tothom els avantatges, i, sobretot, les explicacions detallades sobre com adquirir-los. El llibre proposa una metodologia de treball que ajuda a millorar la veu i la locució a través de l’olfacte. Si es fan les pràctiques que es proposen, el mètode proporciona també una millora en la respiració i en la qualitat de vida. L’autora hi ha afegit també, els seus exercicis preferits per fer un escalfament bàsic de veu, i hi ha incorporat una extensa col·lecció d’exercicis sobre la respiració nasal, i força propostes per experimentar amb l’olfacte, amb l’objectiu d’obtenir una millora en la veu i en l’expressivitat. La gran majoria dels exercicis del llibre s’ofereixen en un llibre per primera vegada.


Quin és l’origen d’aquest llibre?


Sempre he fet recerca i m’he format per ser millor mestra i millor actriu, i una de les recerques que vaig començar fa molts anys va ser amb els cinc sentits. Vaig fer l’assignatura de consciencia sensorial durant anys i vaig tenir grups de laboratori d’investigació. Per a la tesi doctoral vaig anar molt a fons amb l’olfacte. Ara també estic fent coses a alguns centres amb la vista (una part l’he batejat respirar quadres) i amb el gust que donaran nous llibres. De moment ofereixo el llibre Olora i parlaràs millor que aporta molts exercicis pràctics per millorar la veu, la respiració i la vida.


Com es crea el lligam de la olor amb la parla?


He generat la tècnica d’una olfacció més profunda que permet que més molècules odorants penetrin el bulb olfactiu. Amb això s’activa profundament la respiració i les cavitats de ressonància; i degut a la connexió de l’olfacte amb el sistema límbic apareixen veus més alliberades i més expressives.


I si anem canviant d’olors se’ns van ampliant els registres tímbrics i tonals. També hi ha una millora espectacular de l’articulació per l’estimulació que es produeix en un nervi que relaciona l’olfacció amb alguns elements de la fisiologia de la parla.


En el nostre genoma hi ha una gran quantitat de gens dedicats a l’olfacte... És una cosa que va sorprendre molt als primers científics que seqüenciaven el genoma humà. Per això crec que amb aquest mètode podem reactivar de nou aquest mecanisme del nostre ADN. Ara l’olfacte ja no és imprescindibles per a la supervivència, com fa milers d’anys, però el nombre enorme dels gens dedicats a l’olfacte, només comparable amb el del sistema immunològic, encara el tenim.


Es produeix en qualsevol olorada o és tècnica específica?


Els efectes tan grans es produeixen només quan s’aplica el mètode d’olfacció dissenyat, una tècnica que vaig crear per a augmentar el nombres de molècules odorants que penetren l’organisme i per tant augmentar els efectes positius que aporta l’olfacte.


Què vol dir per a tu parlar millor?


Parlar de manera que et sentis bé amb tu i que la veu expressi allò que vols dir, que els teus pensaments es connectin amb el teu cos i t’expressis amb un tot. A vegades veiem als escenaris que el cap va per una banda, el cos per una altra i la veu fa una altra cosa que no té res a veure. Aquest mètode ho corregeix això completament.


Què m’aporta parlar millor, si la veu no és la meva eina de treball?


Parlar més connectats a nosaltres ens dona més seguretat, una millor comunicació i ens millora l’autoestima i el benestar, a part de millorar la respiració i optimitzar la veu.


I pels que fan servir molt la veu professionalment?


Desenvoluparan més riquesa expressiva, una veu més lliure, es cansaran menys, i es podran sorprendre cada dia de la seva contínua millora.


Què aporta als actors i actrius?


Als actors els aporta una interpretació molt més orgànica, una profundització en els registres expressius absolutament increïble. Jo em segueixo sorprenent cada vegada que veig algú aplicant aquesta troballa. I qui ho practica es sorprèn encara més.


Em proposes algun exercici del llibre per començar?


Per començar faria algun dels exercicis del capítol que es diu “Estimar els narius”, on hi ha també l’exercici que ha sigut la base del mètode d’olfacció. Són exercicis que milloren moltíssim la respiració, la calma interior, i moltes coses més. I, després de llegir el capítol del mètode d’olfacció dissenyat que s’ensenya amb detall, provaria alguns dels exercicis d’olfacció que hi ha exposats. I, alguns dies, afegiria el petit escalfament de veu exposat amb detall al llibre. Però el llibre està escrit com un viatge on “la meva veu” et va conduint.


Quan i a on creus que s’han de practicar els exercicis?


A qualsevol hora i a qualsevol lloc. A casa en qualsevol moment, mentre es cuina o abans de sortir de casa o en arribar, fent pauses en l’estudi, a l’escola... A les feines seria genial practicar-ho conjuntament abans de qualsevol reunió, al parlament seria magnífic que es fessin alguns d’aquests exercicis abans de les sessions. I, sobretot, els actors i actrius poden practicar-ho per memoritzar el text o la cançó, per treballar-ho en els assajos, per entrenar la seva veu, vinculant el mètode al seu entrenament.


Quin va ser el moment més destacables durant la teva recerca?


Cada experiència que fèiem amb el mètode d’olfacció dissenyat era molt potent i m’ajudava a tirar endavant, però els moments més màgics van ser dos: Un, la primera vegada que vaig enregistrar la meva veu fent el mateix text de la mateixa manera amb el mètode i sense i vaig veure com es reflectia el resultat. L’altra moment màgic, el més màgic de tots, va ser quan la revista Science va dir el 2007 una cosa que jo havia dit el 2004 en la meva suficiència investigadora. Va ser un moment fonamental per creure del tot en els meus mètodes. Jo, sense ni un duro i sense grans aparells, arribava als mateixos resultats, i abans, que els millors científics internacionals que tenien a més diners per recerca i aparells al seu abast.


Com funciona això que dius al llibre que aquest mètode ajuda a memoritzar més de pressa?


Si, això és el que jo vaig dir al 2004 i el Sciencie el 2007. Les olors ajuden a memoritzar, perquè connecten amb l’amígdala del sistema límbic. I, als actors i actrius, aquesta tècnica els ofereix, a més a més, una memorització més corpòria, molt útil per a produir una interpretació més orgànica.


També has inclòs molts exercicis de respiració i un escalfament de veu...


Si, els exercicis de respiració nasal que hi ha ajuden a compensar tot el que ens passa ara amb les hores de mascareta... També serveixen per ajudar al sistema nerviós amb respiració profunda... Vaig escriure el text fa dos anys, però ha resultat que ha arribat en un moment que és de gran ajuda per a la nostra societat.


L’escalfament es bàsic per a seguir evolucionant sempre artísticament i per enriquir la veu. Els exercicis d’escalfament que he posat al llibre son molt fàcils, efectius, i demanen poc temps.


Què és el que més t’agrada de fer d’actriu?


És una meravella passar diferents mons pel teu cos i per la teva ànima. També és com una meditació que et posa en un ara i aquí on no hi ha res més que la història de l’escena. I és divertidíssim.


I de fer de mestra?


Poder ajudar a la gent és un goig i un honor. Veure com milloren és un regal. I també és com una meditació plena de vida.


Gemma Reguant fa classes de respiració, veu i expressió oral des de fa més de 30 anys a l’Institut del Teatre de Barcelona. Ha sigut docent també de mestres, cantants, logopedes, periodistes, locutors, companyies de teatre, polítics i persones de tots els àmbits que han sentit la necessitat o el desig de millorar l’ús de la seva veu i la seva expressivitat, o han volgut millorar la seva seguretat personal o la respiració. 


Ha format també art-terapeutes dins les formacions d’artteràpia de Jean-Pierre Klein i d’arte-terapia del Mediterráneo. Ha creat el mètode m’inspiro-m’expresso també per fer una millora personal a través de la veu i exercicis d’apoderament. 


El teatre l’apassiona i segueix exercint com a actriu, sobretot en recitals poètics els darrers anys. Destaquen els seus recitals de Joan Maragall, Palau i Fabre, García Lorca i els de Dones poetes catalanes.


Ha dirigit recitals i concerts. Destaquem el Cabaret "Ai com m’agrades" que va fer al Molino de Barcelona i "Palau pinta Picasso" que es va fer al Museu Picasso de Barcelona.



Si t'ha agradat aquest article i vols seguir-nos, pots fer-ho a través de telegram


Share by: