El cicle
Que hi hagi un cicle de memòria històrica ens indica que hi ha prou producció dramatúrgica d'aquesta temàtica (bona notícia), i també que aquesta sala ha detectat una demanda per part del públic sobre aquest assumpte. Però seguint l'esperit de la programació, crec que s'han triat obres amb temes d'un passat que ens afecta, d'aquesta història recent que encara ens pertorba, perquè el seu gaudi ens sigui útil en les nostres vides, en el nostre avenir. Com deia el filòsof i teòleg danès Søren Kierkegaard (Copenhaguen 1813-1855): “La vida només pot ser empresa mirant cap enrere, però ha de ser viscuda mirant cap endavant”.
Les limitacions vénen marcades per les possibilitats econòmiques i la mida de l'espai. Això últim actua com a arma de doble tall. D'una banda, obliga a programar petites produccions. En aquest cas, dos monòlegs i una obra amb dos intèrprets. La part positiva: la proximitat entre actors i espectadors, a la recerca d'aquest desitjat clímax que només s'aconsegueix a pocs metres, de vegades centímetres. On el silenci i l'atenció se centren d'una manera peculiar que no s'aconsegueix amb més metres quadrats. Tant de bo s'aconsegueixi! Les tres obres ja s'han vist en altres espais i aquí recalen durant tres setmanes en forma de cicle. Això permet als més interessats a realitzar una petita marató temàtica. Concentració en un breu espai de temps de peces al voltant del mateix assumpte. L'efecte multiplicador és suggestiu per les comparacions i sinergies que es produeixen tant de coneixement i gaudi a nivell individual, com entre els propis espectadors.
Breument fer-vos un apunt de l'interès de cada obra. La primera, Radio Libertà, basada en el llibre Antifascismo e potere, de Giuseppe Aragno. Ens parla, entre altres coses, de la presència italiana a la Guerra Civil. Un programa de ràdio en italià que des de Barcelona transmetia informant sobre la guerra als antifeixistes del seu país. També, de la presència de dos germans italians que lluiten a favor de la República. Recordem que l'ajuda de Mussolini va ser la més important que va rebre el bàndol franquista, més que la de Hitler. El potent record del bombardeig de Gernika fa creure molta gent que va ser Alemanya. Però no va ser així. L'aportació d'entre 50.000 i 70.000 soldats, el famós Corpo Truppe Volontarie (que de voluntaris no en tenien res), armament (Terra, Mar i Aire), material i suport logístic fan d'Itàlia l'aliat principal. El professor de Departament d'Història Moderna i Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona, Javier Rodrigo, autor de La guerra fascista. Italia en la Guerra Civil española, 1936-1939 (Madrid, Aliança, 2016), sosté des de fa temps que els italians, per la seva capacitat militar i l'autonomia d'acció a la recerca dels seus propis interessos, es van convertir en el tercer bel·ligerant de la Guerra Civil (republicans, franquistes i italians). El professor de la UAB remarca: “La intervenció feixista va ser central en l'esdevenir de la guerra, amb una estratègia militar, política i també diplomàtica de Benito Mussolini. L'espanyola va ser la guerra que millor reflecteix la seva ambició a la Mediterrània i la seva intenció de feixistitzar el món”. Al mateix temps, trobem nombrosos italians en el bàndol republicà. Uns 3.000 enclavats majoritàriament en el Batalló Garibaldi de les Brigades Internacionals. Aquest cos militar va estar format per entre 32.000 i 50.000 voluntaris (aquests sí) de 50 països del món que van venir a Espanya ajudar a la República. Aquesta presència italiana en els dos bàndols enfrontats va suposar que es trobessin al camp de batalla feixista i antifeixistes d'aquest país. Es parla d'enfrontaments cruels i ordres de no fer presoners.
El segon text, IAIA, memòria històrica. Iaia és l'apel·latiu col·loquial per referir-se a l'àvia. Afegint memòria històrica al títol, Alba Valldaura, l'autora i intèrpret, ja ens anuncia per on anirà aquest monòleg. Una dona gran internada en una residència repassa la seva existència. “La vida: Manufactura fabricant d'acians”, deia l'escriptor Fernando Arrabal, cofundador el 1962, al costat d'Alejandro Jodorowsky i Roland Topor, del Grup Pànic.
Es ret un homenatge, a través d'aquesta dona, a aquestes dones que van viure il·lusionades l'arribada de la República, van patir l'horror de la Guerra Civil i la repressió. Després van patir una postguerra marcada per la fam i una grisor ambiental sufocant, fins a l'arribada de la Transició. Finalment, amb una miserable pensió, internada en un geriàtric, consumeix la seva vida veient passar els dies abocada a una vellesa solitària. Anem del passat, on Valldaura interpreta diferents personatges, al present, on la iaia parla amb el cuidador del centre. Curiosament, la ràdio, font de comunicació principal de la nostra gent gran, també juga un paper rellevant.
L'obra destaca que el més important és que tots aquests fets esdevinguts quedin en la memòria col·lectiva. “La memòria moral no és qualsevol memòria, sinó la que es refereix a les víctimes. La memòria com a justícia de les víctimes (...). La força de la memòria consisteix a obrir l'expedient que la història o el dret donaven per definitivament tancats, sigui perquè havia prescrit el crim, sigui perquè no hi havia manera de rescabalar el mal i havien desaparegut els culpables. La memòria no s'arronsa davant termes com prescripció, amnistia o insolvència, ja que té la mirada posada en la víctima. I si hi va haver una injustícia passada i no ha estat saldada, la memòria proclama la vigència d'aquesta injustícia (...), se'ns posa davant una brutalitat passada que compromet els hereus dels vencedors i dels vençuts. La memòria no salda el deute, només el fa present, i aquest simple fet commociona l'existència de les generacions posteriors”, ens diu el filòsof espanyol Reyes Mate, un referent quan parlem de víctimes i de memòria. Pel fet de quedar a la memòria col·lectiva, hem heretat aquestes experiències traumàtiques viscudes pels nostres avantpassats com un manual d'instruccions de coses a evitar. El coneixement del patiment de les seves vivències ha de prevenir les nostres, actuar com una vacuna. El dramaturg i director de teatre polonès Tadeusz Kantor (Wielopole, 1915 - Cracòvia, 1990) ja ens advertia de la transcendència de transmetre aquests fets que reforcen la memòria del que va passar: “Si l'home i la seva obra deixa d'existir, queda la memòria, el missatge enviat al futur, a la següent generació. La memòria és la condició del desenvolupament, i aquest al seu torn és l'essència de la vida. Totes les nostres crisis estan causades per no respectar la memòria”.
I l'últim espectacle del cicle, Fuga, de Montse Albàs. Aquí trobem l'Eduard, encallat, com jo amb l'article sobre la importància i influència de les imatges fotogràfiques de la Guerra Civil, amb el seu treball de fi de màster. La desaparició del seu avi de la residència on estava internat fa que vagi a casa dels seus pares per si aquest es presenta per allà, mentre els seus progenitors han sortit en recerca de l'ancià. L'aparició de l'avi, la relació d'aquest amb la guerra civil i les cartes del besavi desaparegut en el conflicte, afectaran i faran madurar l'Eduard, gràcies a la relació afectiva que tenen avi i nét. Cal destacar en aquesta obra una cosa que ens passa de vegades als historiadors i aquells professionals mínimament sensibles: el contacte directe amb els testimonis i afectats en tot tipus de situacions traumàtiques, com un conflicte bèl·lic, i el coneixement de les seves vivències, ens pertorba, en major o menor grau, de vegades amb efectes transformadors. Com la radioactivitat, que depenent de la seva intensitat i dels elements protectors que tinguem, ens afectarà més o menys.
Com a experiència personal, en comissariar l'exposició
Víctimes 1936-1945
vaig conèixer de prop diversos casos de persones afectades directament per la guerra o la postguerra. Com han passat més de vuitanta anys, eren nens en aquella època. Éssers humans que havien experimentat el terror dels bombardejos, la desaparició dels seus pares o la mort d'un ésser estimat en el camp de concentració nazi de Mauthausen-Gusen (Àustria), i que compartien amb mi el testimoni de la seva fatalitat. Era com travessar de la seva mà una selva, impossible no fer-se una rascada.
Com a aperitiu a aquest cicle de memòria històrica, al hall del teatre s'exhibia l'exposició fotogràfica Nunca hay que dejar de luchar, aunque en eso se nos vaya la vida. Una sèrie de fotografies que documenten les revoltes esdevingudes en els últims mesos als carrers xilens, i les imatges del qual han donat la volta a el món. El seu autor, Andrés Ignacio, manifesta: “Este trabajo es una contribución al ejercicio prospecto de la memoria de Chile. La violencia de Estado y la respuesta de un pueblo desarmado o equipado con artillería hechiza, fue el espacio en donde encontré una retórica importante para registrar y resignificar. Este documental es un registro de la memoria de un gobierno que declaró la guerra y actuó en consecuencia. De un pueblo en silencio que despertó y que hoy sigue en la lucha por sus derechos”.
Conscient de la transcendència del moment històric viscut pel país, recull i documenta imatges significatives amb una intenció anticipadora: preservar per al futur la remembrança d'una època.