Aquesta vinculació que hem vist entre una infraestructura preexistent (hospital) i una nova allunyada (pavelló d’esports o recinte firal), recorda molt el sistema organitzatiu que es va crear entre Barcelona i Sarajevo en la situació d’emergència que van suposar les guerres iugoslaves (1991-2001). En aquest cas no va ser sanitari, sinó un model de cooperació i de gestió municipal de llarga distància. Al 1992, coincidí l’entusiasme barceloní per l’olimpíada (moment alegre) amb un dels setges (moment tràgic) més llargs de la història militar contemporània (5 d’abril de 1992 al 29 de febrer de 1996), el que va patir durant 44 mesos la capital de Bòsnia-Herzegovina. Envoltada d’artilleria i franctiradors des dels turons propers, allò sí que va ser un veritable confinament, amb més de 10.000 morts i 50.000 ferits. En ella també s’havien celebrat al 1984 uns jocs olímpics, la XIV edició dels d’hivern. La Ciutat Comtal té deu districtes, i Sarajevo esdevindria el número 11.
L’alcalde Pasqual Maragall va crear, d’aquesta forma, el Districte 11-Sarajevo. El propòsit era encastar en l’organigrama municipal aquest nou districte, com si fos un més amb el seu gerent, interventor, tècnics... S’aconseguia vèncer, o si més no reduir, les dificultats logístiques i burocràtiques que suposa sempre canalitzar l’ajut humanitari a països en conflicte. La societat civil de Barcelona, i també de Catalunya, es va involucrar molt amb l’acollida de refugiats en famílies i l’enviament de material, no només a la capital sinó a d'altres indrets de Bòsnia-Herzegovina. Els mitjans de comunicació cobrien qualsevol acció que es realitzava. Predominava la idea de pensar globalment i actuar localment. L’evolució i fi del conflicte, el pas del temps i el propi sentit del projecte, que tan d’orgull havia creat entre molts barcelonins que es van implicar, va fer que aquest pla de cooperació, referent al món, anés minvant.
Què queda d’aquells fets que van aconseguir obrir ponts de solidaritat entre dues ciutats malgrat els 1.350 quilòmetres que les separen? Què queda en la memòria col·lectiva d’aquell compromís? I en la individual? On són les traces d’aquell suport humà i material en moments d’extrema duresa que van ocórrer ja fa més de vint anys llargs?
Moltes persones guarden records i llaços personals reforçats o erosionats pel pas del temps. Aquests dies que hem romàs tancats a les nostres llars i molts han aprofitat per fer dissabte, potser han aparegut objectes o fotografies d’aquells fets. I potser, aquestes han estat llençades, guardades tal qual o, com es fa avui dia, s’han escanejat les imatges per revifar els seus colors digitalment i conservar un record visual restaurat d’aquella experiència.
La traça en l’espai públic la trobem al nomenclàtor. La principal plaça de la vil·la olímpica de Mojmilo, a Sarajevo, s’anomenà Barcelona. I també en un monòlit que recorda els esdeveniments. A casa nostra, hi ha un carrer Sarajevo al Prat de Llobregat que fa un creuament poètic amb el carrer Miquel Martí i Pol. També a Roses, a l’Alt Empordà, on s’envolta d’altres carrers amb noms de capitals europees (Praga, Viena, Londres, Oslo, Roma, Lisboa, Amsterdam...), difícilment amb relació amb els successos de què parlem. Sabadell, subseu olímpica de futbol al 1992, va ser el municipi que juntament amb la capital catalana va establir relacions més destacades i especials amb Sarajevo. En ella, podem localitzar, amb un sinuós recorregut d’1’1 quilòmetres, un carrer dedicat a la capital de Bòsnia-Herzegovina, que ens ofereix al final del seu trajecte una metàfora cartogràfica carregada de simbolisme. A la plaça Joan Alsina (sacerdot obrer català assassinat a Xile pocs dies després del cop d’estat del general Pinochet), s’uneix amb els carrers Primo Levi i Walter Benjamin. Si contemplem amb atenció, als mapes podem trobar petites sorpreses com aquesta, una autèntica perla, un regal per a l’observador atent.
No sé dir què queda d’aquell esperit solidari. Malgrat que els jocs olímpics sempre i ara han estat un medi de propaganda, d’interessos i valors competitius molt discutibles, l’evocació d’aquell projecte del Districte 11, em porta a rellegir el primer dels set principis fonamentals de la Carta Olímpica: “L'Olimpisme és una filosofia de vida, que exalta i combina en un conjunt harmònic les qualitats del cos, la voluntat i l'esperit. En associar l'esport amb la cultura i l'educació, l'Olimpisme es proposa crear un estil de vida basat en l'alegria de l'esforç, el valor educatiu del bon exemple, la responsabilitat social i el respecte pels principis ètics fonamentals universals”.
La logística dels morts
Recuperant el tema de la metamorfosi dels immobles provocada per la pandèmia, potser la que ha produït la sensació més esgarrifosa i macabra ha estat la creació de dipòsits de cadàvers d’emergència en llocs inversemblants. Quan es produeix un nombre elevat d’òbits i, per alguna circumstància, la capacitat per enterrar es desborda, es crea un mètode per emmagatzemar els cossos fins poder inhumar-los. A la guerra civil, sovint, els morts no es poden enterrar dignament i on pertocava davant el ràpid avançament del front, la impossibilitat de traslladar els cossos correctament, la manca d’espais amb temperatura idònia per a la conservació o per profilaxi. Per evitar l’abandó dels cadàvers i preveure, així, les conseqüències negatives de tot plegat, es va recórrer a l’ús de fosses. Principalment va ser pels confrontaments armats. Per això, la majoria de les més de cinc-centes fosses que hi ha a Catalunya són de combatents. Aproximadament, un 66%, dos de cada tres. Soldats dels dos bàndols, però generalment de republicans. El mapa de fosses ens parla. Si ens fixem bé, aquestes es concentren majoritàriament a les ribes dels rius Ebre i Segre, dibuixant perfectament de nord a sud la línea del front de guerra de 1938 de la que parlàvem abans.
A la comunitat de Madrid, davant el tancament de la funerària municipal per manca de vestits de protecció i mascaretes, i la saturació dels crematoris per l’allau de decessos a la capital i municipis de l’àrea metropolitana, el Govern regional va adaptar les pistes de patinatge del Palacio de Hielo de Madrid (1.800 m²), al districte d’Hortaleza, i del Palacio de Hielo de Majadahonda com a morgue provisional. Els vuit graus sota cero de la superfície gelada van permetre el fred adient per conservar 1.145 difunts en el primer, i 12 en el segon. Sobre el gel es van crear passadissos amb una moqueta de color verd i espais dividits amb lletres per estructurar l’ordre de col·locació dels fèretres. Espais dedicats habitualment a l’oci i les competicions esdevenien els anomenats “dipòsits intermedis” de cossos provinents dels hospitals, abans del seu trasllat a unes funeràries desbordades en la seva capacitat. Així es va aconseguir descongestionar el treball d’aquestes empreses fins que retiressin els cossos per al seu posterior enterrament o incineració. Per la seva banda, a Barcelona, el Tanatori de Collserola va condicionar durant 53 dies tres plantes de l’antic pàrquing per emmagatzemar els fèretres a baixa temperatura.
En tot moment, el més important, ha estat mantenir la dignitat dels difunts i evitar les imatges de fosses comunes com les de Manaus (capital de l’Amazònia brasilera) o Nova York, i la de cadàvers escampats pels carrers com a Guayaquil (Equador), vistes a la televisió aquests dies. Observar, d’aquesta manera, la importància que té a la nostra cultura assistir amb deferència les restes mortals dels nostres conciutadans. Donar el màxim sentit a la paraula vetlla. Dues de les seves definicions ho mostren clarament: “Passar la nit despert prop (d'un malalt o d'un mort)” i “Tenir cura de la seguretat i la conservació d'alguna persona o d'alguna cosa”. Lluitar i fer el que calgui perquè això sigui així. Com va dir Juan Goytisolo: “Els morts no poden protestar, però els qui estem en llista d'espera, sí”.