Naturalismes

Dibuixar un atles d’imatges i conjurar temps incerts

per Toni Giró

Extraviar-se és un art.


Només l’ahir resta

davant nostre,

allí, a l’altra banda.


Si mirem cap enrere

abracem el futur.


Lluís Calvo, Viarany. A l’Espai profund.

Ed. Proa. Barcelona, 2020.





N’hi ha prou de deixar per un temps una superfície neta i emprimada d’una planxa i esperar. De vegades a la nit hi pot aparèixer una cara divina, sortir de sota, emergir de la foscor més profunda, dels mateixos fonaments xops del món. Per què potser vivim en una càmera obscura enorme, sí, tancats, en una capsa fosca, i quan aconseguim fer-hi una petita obertura, quan tan sols una agulla ens travessa, la imatge de fora entra amb els raigs de llum i deixa una marca en la superfície interna del món, fotosensible.


Olga Tokarczuk, Cos.

Ed. Rata, 2019.



Una manera pràctica i real que he tingut de conjurar el desconcert i la incertesa durant el confinament durant la pandèmia ha estat la pràctica del dibuix. Com a escultor sempre m’ha interessat el dibuix com una manera d’entendre certs objectes i de copsar estats que en la seva evanescència m’allunyen de la tendència natural cap al concepte. Començo les sèries de dibuixos intuïtivament, i el distanciament en el temps les carrega de densitats que no són evidents durant el procés. Intueixo que, per aquesta raó, en les meves sèries de dibuixos es dona una tensió dialèctica entre forma i estructura, entre objecte i fantasmagoria.

Amb els dibuixos i en el seu desplegament al taller es construeix una mena d’atles que m’ajuda a pensar en imatges a través de la relació entre el pòsit de la memòria i la sorpresa per les troballes inesperades. En la mesura que es van sumant nous dibuixos a la sèrie, sembla que la desorientació inicial trobi algunes pistes per traçar camins que m’indiquen com seguir.

Habitualment m’atrauen materials de dibuix com la pols, la cendra, el grafit, la tinta, el iode, l’acció de la llum del sol o de la humitat sobre el paper. En el lent procés de fer aparèixer les imatges, algunes desapareixen per les decisions preses de fixar-me més en la textura o el context, i d’altres s’alteren per l’acció de les condicions atmosfèriques, la intervenció de l’aigua o la negació del dibuix previ. De vegades penso que, més que dibuixar, sóc l’agent que posa dics a les aiguades, treu a la pluja un dibuix pretesament acabat perquè les gotes facin la seva feina, o decideix exposar un paper al sol del migdia per sobtar el seu assecatge i alterar la previsió del resultat.

En aquesta sèrie, la restricció de la gama de colors a les possibilitats oferides per la combinació del iode i la tinta xina m’ajuda a no distreure’m de l’essencialitat de les imatges. Quan aquestes es resisteixen o el paper es cobreix amb un fons monocrom i abstracte, la contiguïtat amb els que es despleguen al seu voltant semblen mostrar una pausa dramàtica necessària per al conjunt.

Els passejos fets en les fases diverses de desconfinament i la mirada renovada sobre alguns elements naturals del paisatge proper m’han fet atendre de nou a l’entorn com un medi únic i insubstituïble, del qual nosaltres no en som amos ni tan sols gestors. Faríem prou a ser bons companys de viatge i considerar que el nostre paquet cultural és la brúixola que duem per interpretar la nostra relació amb el món, però que no podem imposar com a únic instrument d’orientació.


Aprendre de nou a llegir les pedres, les plantes, els insectes com un llenguatge ancestral que vam abandonar per abraçar-nos a la velocitat del progrés. En el llindar de la metròpoli hi trobo frases construïdes amb aquest llenguatge i línies de versos que han deixat el seu pòsit arran de terra i em desenganxen del pes de la cultura apresa.

Toni Giró

Barcelona, 12 d'octubre de 2020


articles de Toni Giró

Share by: