Els hebreus esclaus a Babilònia, capturats per Nabucodonosor, canten el seu pensament i es consolen amb el sentiment envers la terra nadiua sota dominació. Verdi va centrar tota l’òpera en l’instant d’aquest cor; en un context d’afermament i emancipació, compositor i llibretista parlaven al públic de l’actualitat i els espectadors d’aleshores entenien el dolorós i alhora esperançador missatge. I amb aquest significat encara ha perdurat en indrets i temps diversos: “Oh, mia patria ...!” (Oh, pàtria meva!).
Nabucco
fou el primer i alhora gran èxit del seu compositor, però amb alts i baixos en l’acollida de la seva obra, inclòs un perllongat distanciament de La Scala. Per una banda l’estil musical verista de Verdi apareix en competència amb l’estil belcantista precedent i encara predilecte, i per una altra banda coincideix amb l’aparició del nou estil wagnerià, i uns partidaris el critiquen per estrany i els altres fins i tot per imitador. El temps ha fet justícia, i l’exposició col·loca Verdi en un dels dos fulcres de l’evolució de l’òpera.
CINQUENA estrena
Obra: Tannhäuser
Teatre: Salle Le Peletier
Ciutat: París, 1861
Tannhäuser, de Richard Wager, llibret d’ell mateix, tal com solia escriure el text de les seves òperes (una versió prèvia s’havia estrenat a Dresden l’any 1845). L’exposició col·loca precisament a continuació l’altre fulcre: Wagner. L’estrena va fer època i furor, mai millor dit, ja que després de tres funcions sorollosament interrompudes en un dels escàndols més grans recordats –fou retirada del cartell– després del qual Wagner va marxar de París per no tornar-hi.
Un París del Segon Imperi, el primer corregit i augmentat, on triomfava el gènere lleuger de l’opereta, on la no menor lleugeresa de l’alta societat imperava, ciutat internacional de moda, on l’òpera era una cara excusa per a la vida social. El model de teatre no és ja sols el denominat “a la italiana”, amb un escenari frontal a una platea i més o menys pisos de llotges, sinó que va adoptant forma de ferradura, amb els laterals tancant-se vers l’escenari, i les llotges, per tant, cada vegada orientades més a la sala que no pas a l’escenari, el cas extrem del qual són les llotges de prosceni, d’alta categoria social, i per descomptat amb una llotja reial/imperial centrada.
Un París on es construirà el Palau de l’Òpera, conegut com a Òpera Garnier (pel seu arquitecte), en el que als espectacles d’òpera s’hi va per veure i ser vist. En front d’això, apareix Wagner amb la seva concepció d’Obra d’Art Completa (“Gesamtkunstwerk”), incompatible amb tot l’anterior. De fet Wagner va fer construir, sota el mecenatge del Rei Ludwig II de Baviera, el seu propi teatre: el Festspielhaus a Bayreuth, amb una sola, i igualitària, graderia ascendent lleugerament corbada amb el seu focus geomètric a l’escenari, sense localitats laterals, amb seients austers de fusta, el púbic separat més de l’habitual de l’escenari, i entremig i invisible al públic i introduint-se sota el prosceni el fossat de l’orquestra (la llegenda diu que originàriament la graderia era simplement a base de bancs, i que un cop començada l’obra es tancaven les portes de la sala sense poder-ne sortit fins al seu final).
Hi ha un abans i un després en la música des de la composició de Wagner, amb alguna divisió d’opinions entre musicòlegs. No pertany a l’àmbit de l’exposició i ultrapassa el sentit de la seva ressenya, tractar la concepció i característiques de la música, Òpera!, wagneriana. A tall sols de fita històrica d’aquell abans i després, com a representació per antonomàsia, s’invoca l’anomenat “Acord Tristany” (de “Tristan und Isolde”; vegeu-ne l’escriptura i sentiu-ne el so ...
Veure: “Bacchanal nach Venusberg” Berlin Staatsoper Orchester - Daniel Baremboim
SISENA estrena
Obra: Pepita Jiménez
Teatre: Gran Teatre del Liceu
Ciutat: Barcelona. 1896
La producció del Victòria & Albert Museum, hostatjada a Barcelona en la present exposició, és obsequiada per l’organització local amb una secció addicional. Pepita Giménez, del compositor català Isaac Albéniz, basada en l’obra homònima de Juan Valera.
La contemporaneïtat de l’obra es correspon amb l’emergència dels futurs estats europeus consolidats, amb el respectiu, per cert, sentiment nacionalista, sovint després negat; igualment amb l’eclosió dels invents i la tècnica moderna, alhora que amb l’aparició de moviments culturals innovadors, per exemple l’ “art nouveau”, particularment en les regions europees més avançades. En Pepita Jiménez s’imbriquen un tradicionalisme d’arrel castellana amb el modernisme d’arrel catalana. Per una banda, els costums conservadors, i per una altra, uns ambients crítics amb l’establert, amb una dona emancipada tot just pionera. En serien exemple les tertúlies com la de la cerveseria-cabaret “Els Quatre Gats”, del grup de la qual formà part Albèniz, o la pintura de Ramon Casas representant una dona que es llueix segura de si mateixa, naturalment pertanyent tot plegat a una capa social benestant. No seria just oblidar que al mateix temps hi ha la dona obrera, si per la via del treball se’n pot dir emancipada, incloses les nenes, treballant sense horaris a les fàbriques que generen la riquesa que permet aquell altre estatus. Aquesta és la Barcelona i la Catalunya de l’època; Espanya està en un altre context encara.
La protagonista de l’òpera, Pepita, és una vídua de 19 anys, casada per força als 16 anys amb un ancià, la qual s’enamora d’un seminarista, Luís. Ell rebutja aquelles pretensions, a desgrat d’un sentiment interior, però amb l’ajuda de la sempre criada intercessora i del pare d’ella, Luís accedeix a una darrera trobada amb Pepita, qui desesperada tempta de llevar-se la vida; ambdós reconeixen l’amor mutu i en una abraçada no hi renuncien.
Isaac Albèniz, principalment gran pianista de fama internacional, compon l’òpera amb un estil eclèctic, aplegant elements del folklore popular amb melodies belcantistes, junt amb instrumentacions i harmonitzacions wagnerianes. El Liceu, el gran teatre d’òpera barceloní amb una llarga i accidentada història, inaugurat el 1874, és el brillant aparador de la burgesia, professionals liberals, amb aquell “veure i ser vist”, però també l’espai dels obrers culturalment motivats del “5è pis”.
SETENA estrena
Obra: Salomé
Teatre: Königliches Opernhaus, conegut com a Semperoper (pel seu arquitecte)
Ciutat: Dresden, 1905
Salomé, de Richard Strauss, llibret final d’ell mateix, a partir de la versió alemanya de Hedwig Lachmann de la Salomé d’Oscar Wilde. Amb l’estrena d’aquesta obra, l’òpera sofreix el sotrac definitiu, fins ara.
Quan Wagner és o elogiat o blasmat arreu, quan la seva obra musical ja és tanmateix pedra fonamental en l’edifici de la música, quan Wagner i les seves obres ja començarien a esdevenir “clàssiques”, R. Strauss, en segueix el per ell visible camí i fa un pas més. Amb el mateix propòsit de l’art total, Strauss compon l’òpera sencera com un tot narratiu en un sol acte continu, sobre el suport del qual crea i representa una dramatització, en el sentit teatral. Així, l’òpera entrarà al segle XX, i amb Strauss i Salomé trobem el moment inicial de l’òpera del segle XX, l’òpera pròpiament moderna i després contemporània.
Un teatre meravellós, en una de les més meravelloses ciutats del món (fins que la bogeria de la Segona Gran Guerra la va destruir), Dresden, capital del regne de Saxònia. Estem en un punt culminant del viatge que ens proposa l’exposició, penúltima etapa. Des del començament a la Venècia del segle XVII, el curs talment inexorable de la història se’ns ha mostrat a través de l’evolució del “...poder i política”, segons diu una part del subtítol de l’exposició, en les formes de govern, en la disposició social, etc. La Dresden d’inicis de segle participa del procés de decandiment de l’aristocràcia secular, substituïda ja àmpliament per la burgesia menestral, en aquest cas industrial avançada, en una Alemanya, encara dividida, al capdavant de la ciència i de la tècnica al món